
To: Brith Sholom Media Watch Subscribers 
From: Jerry Verlin, Editor 
Subj: Brith Sholom Media Watch Alert #374, 3/2/08 
 
 
This Week In The Inq:  Hamas Launches Foreign-made, Long-range Grad Rockets in 
Attacks of Unprecedented Scale Upon Major Israeli Port Ashkelon, But Without 
Mentioning Hamas, Ashkelon or the Imported Rockets, the Israel-Focusing Inq Headlines 
“Violence Escalates; Israeli Says Gaza Action Is Option” 
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 
 
Here’s how the Inq headlined, Thursday, 2/28/08, through Sunday, 3/2/08, what 
happened This Week between Israel and Hamas: 
 
Inq, Thursday, 2/28/08, A16, AP article:  “Israelis, Gazans Swap Fire; Death On Both 
Sides” 
 
Inq, Friday, 2/29/08, A2, AP article: “Violence Escalates; Israeli Says Gaza Action Is 
Option” 
 
Inq, Saturday, 3/1/08, A3, NYTimes article: “Less Violence In Israeli, Gazan Clashes” 
 
Inq, Sunday, 3/2/08, A1, LATimes article:  “Dozens Killed in Israeli Troop Action in 
Gaza” 
 
 
These four – Thursday, Friday, Saturday, Sunday – were the Inq’s only headlines in the 
8-day span Sunday, 2/24/08, through Sunday, 3/2/08, on the Arab-Israeli conflict. 
(Sunday 2/24’s “Hamas Preacher’s Family Says He Died After Torture By Fatah” was 
intramural.) 
 
“Israel/Israelis” made all four of these headlines.  “Hamas” didn’t make Any.  
“Gaza/Gazan/Gazans” made all four, like Israelis, but “Gazans” aren’t those mean daily 
rocket- lobbing militants.  “Gazans” are just innocent why-can’t-we-all-get-along, peace-
loving civilians just trying to get along peaceably with their post-Holocaust- implanted, 
Palestine-Occupying, Colonialist, Crusader, Zionist neighbors, despite being deprived of 
electricity, fuel, and This Week chlorine “because of an Israeli blockade” (Inq, 2/28/08, 
A16, AP sidebar), as though Gazans’ government is blameless for Gazans’ troubles. 
 
 
What ACTUALLY happened starting Wednesday This Week, which you might not have 
gleaned from the Inq’s four consecutive days’ Friday-thru-Sunday headlines omitting 
both WHO did it and WHERE, is that Hamas GREATLY ESCALATED the Israeli-
Hamas conflict by graduating from lobbing just “crude homemade” rockets lobbed daily 
at Sderot (not a regular feature, anyway, of Inquirer headlines) to launching full- fledged 



military grade, longer range, bigger bang, Grad (a/k/a Kaytusha) rockets at the 100,000 
plus populated Israeli industrial port city of Ashkelon.  Instead of headlining 
 
“ISRAELIS, Gazans Swap Fire; Death On Both Sides” 
“Violence Escalates; ISRAELI Says Gaza Action Is Option” 
“Less Violence In ISRAELI, Gazan Clashes” 
“Dozens Killed in ISRAELI Troop Action in Gaza” 
 
the Inq should have headlined:  
 
HAMAS Launches UNPRECEDENTED Grad-Rocket Attack On Major Israeli Port  
 
Thursday’s Inq AP article, which led with Israeli aircraft blasting Hamas offices and 
“metal shops,” and in which “Hamas claimed responsibility for the deadly attack on the 
college” in Sderot in which an adult student, father of four, had been killed, mentioned 
that “four rockets exploded in the Israeli coastal city of Ashkelon . . . . No one was hurt,” 
down in par. 13 of 15.   
 
But Friday’s AP article gave the Inq enough clues that Hamas had greatly escalated both 
its rocket weaponry and targets to warrant an Inq headline informing readers of what 
HAMAS had actually in fact DONE, rather than a mere “Violence Escalates,” followed 
by what an “ISRAELI SAYS” ISRAEL MIGHT do about it, “Gaza Action is OPTION.”  
It’s the Inq’s headline hair-trigger on contemplated Israeli responses vs ho-hum on 
Hamas really rocketing Sderot nearly daily, but in a bigger arena this time.  
 
Friday’s Inq article LED: “A bloody spike in Israeli-Hamas fighting [note that “Hamas” 
made None of the headlines] put the Israeli city of Ashkelon and its 110,000 residents at 
the center of an intensifying rocket barrage yesterday – and Israel’s defense minister 
warned he would invade Gaza, if necessary, to halt the attacks.”  The AP article’s text 
identified Hamas’ Ashkelon rockets as “longer-range, Iran-made Grad rockets smuggled 
in via Egypt.”  Inq readers should have been told in the Inq’s headline “Israeli Says Gaza 
Action is Option” not just “Violence Escalates,” but that Israel’s enemy, Hamas, had 
greatly escalated that violence by attacking a large Israeli city with long-range imported 
rockets.   
 
Still fur ther evidence that the Inq should have headlined on Friday something more 
informative to readers than “Violence Escalates; ISRAELI Says Gaza Action Is Option,” 
is in a NYTimes’ Isabel Kershner article Thursday, in the International Herald Tribune, 
which the Inq chose not to print.  Headlined “Israeli Coastal City Hit By Long-Range 
Rockets” (in contra-distinction to “Violence Escalates”), the often Inq-run Kershner led 
off:  “Palestinian militants in Gaza fired at least eight foreign-made, long-range rockets at 
the Israeli coastal city of Ashkelon on Thursday, scoring a direct hit on a house there for 
the first time and marking what Israeli officials described as a serious escalation of the 
conflict.”  The article quoted an Israeli spokesman that the attacks were “a definite 
escalation” and that Israel knew “the steps it must take to halt the rocket fire,” as well as 



Defense Minister Barak warning of possible ground action (as did the Inq’s AP article), 
and stated as fact that “the scale of attacks” on Ashkelon Thursday “was unprecedented.”   
 
But without mentioning either Hamas, or its escalating shift to foreign-made, long-range 
Grad rockets in attacks of unprecedented scale on Ashkelon, the Inq’s headline Friday 
informed readers only “Violence Escalates, ISRAELI Says Gaza Action Is Option.”  That 
Inq headline should have told readers WHY “Israeli Says Gaza Action is Option.”  But 
maybe that would have made Hamas seem more, and Israel seem less, the aggressor. 
 
Regards, 
Jerry 
 
= = = = = = = = 
 
Below is the letter to go to go in a stack to Toll and Tierney at the end of this month 
calling upon the Inquirer, as Israel’s 60th anniversary of independence approaches, to 
cease its imbalanced portrayal of the Arab-Israeli conflict’s core history in the specific 
ways cited in the letter and documented in the accompanying chronology of quotations 
from the Inquirer.   
 
More than 50 community members have signed copies of this letter so far.  If you think 
what it says there makes sense, append your name at the bottom and email it back to me.  
Better yet, copy it and get copies signed by members of your group and send them all 
back.   
 
How the media persistently portrays the Arab-Israeli conflict’s core history matters 
greatly in the forming of public opinion. 
 
= = = = = = = = = 
 

Mr. Bruce Toll, Chairman 
Mr. Brian P. Tierney, Chief Executive Officer 
The Philadelphia Inquirer 
Box 41705 
Philadelphia PA 19101 
 
Dear Mr. Toll and Mr. Tierney: 
 
May 15th, in Western calendar reckoning, will mark the State of Israel's 60th anniversary of its 
independence, a milestone that the Western media, including the Philadelphia Inquirer, will prominently 
cover.   
 
I'm gravely concerned, based upon years of quotations from your paper enclosed with this letter, that the 
Inquirer will portray this milestone occurrence in a manner grossly unfair to Israel and the millions of Jews 
and Christians who recognize Israel not as a state artificially "created" or "founded in 1948," but as the 
Jewish people's continuous historical homeland since ancient times.    
 
Specifically: 



 
I object to the Inquirer's insistent substitution of expressions like "Israel's 1948 creation," "establishment," 
"founding," - i.e., anything abrupt, unilateral and artificial - for what actually historically happened, the 
UN's Partition of the remaining League of Nations Palestine Mandate between its Arab and Jewish 
populations, c. a million and six hundred thousand people, respectively.   
 
I object to the Inquirer's religious rechristening of the multi-nation Arab invasion rejecting UN Partition as 
"the war that followed Israel's creation" without those invading Arab states so much as named.   
 
I object to the Inquirer's adamant attribution of seemingly exclusively Arab refugees to that "war that 
followed Israel's creation" and not to the multi-nation Arab invasion. 
 
I object to the Inquirer's persistent portrayal of these Arabs as "having fled or been forced from their 
homes," when many left with the encouragement of the Arab invaders. 
 
I object to the Inquirer's incessant references to these Arab refugees from tiny Israel with virtually no 
reference whatever to that same era's greater number of indigenously Middle Eastern Jewish refugees from 
vast Muslim lands, the bulk of whom Israel absorbed. 
 
For years, with as recent an instance as 2007, the Inquirer repeatedly preposterously exaggerated the c. 
half-million Arabs who left tiny Israel as "millions of Palestinian refugees and their descendants," 
sometimes as "nearly four million Palestinian refugees and their descendants," poisoning Western public 
perceptions of partitioned Palestine's actual 1947 population, which was less than two million, a good third 
of it Jews.  That the Inquirer has apparently stopped repeating this preposterous exaggeration has not 
undone the persistent poisoning of public perception it wreaked. Real, if but partial, rectification can come 
only from the Inquirer ceasing to purvey the remainder of its persistent mis-portrayal of seemingly 
exclusively Arab (retrospectively called "Palestinian") refugees from a sudden "1948 creation" or 
"founding of Isr ael," a mis-portrayal of which these preposterously exaggerated "millions of Palestinian 
refugees and their descendants," still deeply ingrained in public perception, were a key formative part.   
 
Very truly yours, 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
   
 
 
 



 


