
To: Brith Sholom Media Watch Subscribers 
From: Jerry Verlin, Editor  (jverlin1234@comcast.net) 
Subj: Brith Sholom Media Watch Alert #373, 2/24/08 
 
 
This Week In the Exponent:  The “Broader Context” of the Cover Ad Editorial  
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 
 
Maybe you caught our Jewish Exponent’s lead editorial this week, “Front-Page Fix,” 
defending its running ads starting this week on its cover.  The editorial exp lained that 
“the Exponent is not a charity.  It is a for-profit company owned by a nonprofit entity.”  
Federation relies on it, the editorial said, “to make money to support” our community’s 
efforts for Israel and local Jewish causes.  It said that some in the community “will be 
disappointed” by ads on the Exponent ’s cover, “but the idea of it must be seen in a 
broader context.” 
 
It’s that “broader context” of a Jewish Exponent’s community role, not ads on its cover, 
that’s relevant to a pro-Israel mainstream media watch.  Both Jews and non-Jews see our 
ethnic community-owned weekly as our community’s media voice.  If I’m right, as I’ve 
said 373 times now, that our greater community’s main daily broadsheet purveys 
continuing anti-Israel imbalance, our own community’s weekly belongs in the thick of 
the fight.  So I sent this email this week “To The Editor” of our community’s weekly:     
 
2/22/08 
  
To the Editor, Jewish Exponent : 
  
What matters about our Jewish Exponent’s cover is not whether it sports the one or two 
ads defended in this week’s editorial, but those two words, “Jewish Exponent.” 
  
With Israel’s 60th anniversary approaching, the “mainstream” media’s increasingly 
prominent coverage will magnify the already damaging impact on public perceptions of 
the media’s insistent mis-portrayals of the Arab-Israeli conflict’s core history – 
specifically,  
  
***  the media’s insistent refusal to call the UN’s Partition of Palestine between its Arab 
and Jewish populations the UN’s Partition of Palestine, and insis tent substitution of “the 
creation,” “establishment,” “founding” – i.e., anything abrupt, unilateral and artificial – 
“of Israel”; 
  
***  the media’s insistent attribution of seemingly exclusively “Palestinian” refugees, not 
to the media-unmentioned multi-nation Arab invasion to undo Partition, Israel and all, but 
to “the war that followed Israel’s creation,” without those invading Arab states so much 
as named; and 
  



***  the media’s virtual silence on Israel’s absorption of the greater number of equally 
indigenously Middle Eastern Jewish refugees from vast Muslim lands than Arabs left tiny 
Israel. 
  
Years ago, I wrote to our Exponent’s then editor, pleading that left to themselves the 
Inquirers of the media will continue to run roughshod over Middle East history to Israel’s 
great detriment in the continuing struggle between the Jews and Arabs of Palestine, and 
that in Philadelphia our Jewish Exponent is all that stands in the way of our Philadelphia 
Inquirer having the field to itself.  This week’s editorial called the Exponent a “for-profit 
company” which its publisher, the Federation, relies on “to make money to support” the 
Federation’s efforts for Israel and local Jewish causes.  Well and good, but a newspaper’s 
being a Jewish Exponent for Israel includes being no less relentless in contesting 
mainstream media anti-Israel imbalance than the mainstream media is in purveying it.   
  
For starters, alongside the ads on next week’s cover, our Philadelphia Jewish Exponent 
should tell the Philadelphia Inquirer that the UN’s Partition of Palestine was the UN’s 
Partition of Palestine, not “the creation, establishment and founding of Israel”; that the 
Arab refugees were displaced in Palestine’s invasion by named Arab states, not by “the 
war that followed Israel’s creation”; and that the core “refugee” issue includes the 
indigenously Middle Eastern Jewish refugees from Muslim lands whom Israel absorbed. 
  
Jerome R. Verlin 
Jverlin1234@comcast.net 
215-886-9642 
  
    
This Week In The Inq:  Gross Imbalance In Reporting UN Sderot-Gaza Comments 
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 
 
The Inq ended last week with an across-the-top-of-the-page Saturday (2/16/08) A6 AP 
story, with a 3-column, 2- line headline consuming 10.5 sq inches, “U.N. Official In Gaza 
Cites ‘Grim” Conditions,” leading off:  “The eight-month closure of Gaza has created 
‘grim and miserable’ conditions that deprive Palestinians of their basic dignity, the 
United Nations humanitarian chief said yesterday.”   
 
That same UN humanitarian chief then visited Sderot, which Saturday’s Inq article had 
noted he would, following which he declared that the indiscriminate rocket fire from 
Gaza on Sderot “has absolutely no justification and should be stopped.”   
 
The Inq knew on Saturday, when it printed its 10 sq inch headline to an article leading 
with the UN humanitarian chief blasting the “closure of Gaza” for creating “’grim and 
miserable’ conditions that deprive Palestinians of their basic dignity,” that this UN 
official would then visit Sderot.  And the Inq knew on Monday, after this UN official had 
visited Sderot and declared that the daily rocketing of Israel from Gaza “has absolutely 
no justification and should be stopped” how it had headlined and led Saturday with what 
he had said about Gaza.  Balanced reporting required that the Inq give equivalent 



headline and article lead prominence to what this UN official had said about Sderot as to 
what he had just said about Gaza.  Surprise Of The Week, the Inq didn’t do so.       
 
The Inq should have headlined, just as big as “U.N. Official in Gaza Cites ‘Grim’ 
Conditions,” something like “U.N. Official Says Sderot Rocketing Has ‘Absolutely No 
Justification.”  Instead, the Inq headlined its Monday (2/18/08) A2 NYTimes (Kershner) 
article reporting his “absolutely no justification” statement “Israeli Forces Kill Four In 
Gaza Raid.”  It sub-headlined, non-bold, much smaller, “A U.N. official in the area 
condemned Palestinian rocket attacks,” adding “but questioned Israel’s response.”   
 
The Inq’s Monday article didn’t lead with the U.N. official’s statement that the rocket 
attacks have “absolutely no justification,” as Saturday’s had led with “the closure’s” 
effect.  The “absolutely no justification” statement was down in paragraph 4. 
 
So the Gaza statement got a big headline and article lead, and the Sderot statement got a 
sub-headline and paragraph 4.  Is that balanced Inq prominence of the UN humanitarian 
chief’s statements on Sderot and Gaza? 
 
 
And now look at that Inq headline Monday, “Israeli Forces Kill Four in Gaza Raid.”  No 
hint of who.  “Extremists” or little kids?  Monday’s article lead gave a clue, if only a 
clue:  “Four Palestinian extremists were killed in clashes with the Israeli army in southern 
Gaza yesterday….”  A Monday headline as close to Monday’s lead as Saturday’s 
headline had been to Saturday’s lead would have been “Israeli Forces Kill Four 
Extremists in Gaza Clash,” but Israel’s action seems more aggressive and less directed 
against military targets with the headline “Israeli Forces Kill Four In Gaza Raid.” 
 
Now, who were these “four,” per the headline, “four extremists” per the article’s lead?  
Monday’s paragraph 12 (of 14):  “Palestinian hospital officials said three of the four 
gunmen killed yesterday belonged to the military wing of Hamas, the Islamic group that 
controls Gaza, and that the fourth belonged to the Popular Resistance Committees, a 
smaller group.”  Note that, “extremists” of “the military wing of Hamas.”  Hamas is the 
government, “legitimate” or not, of the place launching the daily rockets.  Is the IDF 
merely “the military wing” of Israelis?  Or is the IDF Israel?  The “military wing” of 
Hamas is Hamas.  The Inq should really have headlined something like “Four Arab 
Fighters Killed in Israel-Hamas Clash,” not “Israeli Forces Kill Four in Gaza Raid.” 
 
 
Toll-Tierney Letter Gaining Some Traction – Have YOU Signed On? 
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =  
 
A fair number of you Gent le Readers have appended your name and emailed me back, or 
signed and mailed to me, c/o Brith Sholom, the letter to be sent in a batch to Messrs. Toll 
& Tierney of the Inq in March along with a long list of citations of the Inquirer insistently 
calling Palestine’s Partition the creation or founding of Israel, and attributing Arab 
refugees to “the war that followed Israel’s creation” without naming the Arab invaders 



who started that war and without mentioning the Israel-absorbed Jewish refugees from 
Muslim lands.  Some of you have threatened to take copies to your condo’s and groups.  
The more of us who speak up, the louder our voice. 
 
SO DO THIS, if you’re so moved:  Print out the letter below, sign it and mail it to me at 
this address, or just append your name as the signer and email it back. 
 
Jerome Verlin 
c/o Brith Sholom 
Suite 106 
3939 Conshohocken Ave. 
Philadelphia PA 19134 
 
Regards, 
Jerry 
 
= = = = = 
 
Mr. Bruce Toll, Chairman 
Mr. Brian P. Tierney, Chief Executive Officer 
The Philadelphia Inquirer 
Box 41705 
Philadelphia PA 19101 
 
Dear Mr. Toll and Mr. Tierney: 
 
May 15th, in Western calendar reckoning, will mark the State of Israel’s 60th anniversary 
of its independence, a milestone that the Western media, including the Philadelphia 
Inquirer, will prominent ly cover.   
 
I’m gravely concerned, based upon years of quotations from your paper enclosed with 
this letter, that the Inquirer will portray this milestone occurrence in a manner grossly 
unfair to Israel and the millions of Jews and Christians who recognize Israel not as a state 
artificially “created” or “founded in 1948,” but as the Jewish people’s continuous 
historical homeland since ancient times.    
 
Specifically: 
 
I object to the Inquirer’s insistent substitution of expressions like “Israel’s 1948 
creation,” “establishment,” “founding,” – i.e., anything abrupt, unilateral and artificial – 
for what actually historically happened, the UN’s Partition of the remaining League of 
Nations Palestine Mandate between its Arab and Jewish populations, c. a million and six 
hundred thousand people, respectively.   
 



I object to the Inquirer’s religious rechristening of the multi-nation Arab invasion 
rejecting UN Partition as “the war that followed Israel’s creation” without those invading 
Arab states so much as named.   
 
I object to the Inquirer’s adamant attribution of seemingly exclusively Arab refugees to 
that “war that followed Israel’s creation” and not to the multi-nation Arab invasion. 
 
I object to the Inquirer’s persistent portrayal of these Arabs as “having fled or been 
forced from their homes,” when many left with the encouragement of the Arab invaders. 
 
I object to the Inquirer’s incessant references to these Arab refugees from tiny Israel with 
virtually no reference whatever to that same era’s greater number of indigenously Middle 
Eastern Jewish refugees from vast Muslim lands, the bulk of whom Israel absorbed. 
 
For years, with as recent an instance as 2007, the Inquirer repeatedly preposterously 
exaggerated the c. half-million Arabs who left tiny Israel as “millions of Palestinian 
refugees and their descendants,” sometimes as “nearly four million Palestinian refugees 
and their descendants,” poisoning Western public perceptions of partitioned Palestine’s 
actual 1947 population, which was less than two million, a good third of it Jews.  That the 
Inquirer has apparently stopped repeating this preposterous exaggeration has not undone 
the persistent poisoning of public perception it wreaked. Real, if but partial, rectification 
can come only from the Inquirer ceasing to purvey the remainder of its persistent mis-
portrayal of seemingly exclusively Arab (retrospectively called “Palestinian”) refugees 
from a sudden “1948 creation” or “founding of Israel,” a mis-portrayal of which these 
preposterously exaggerated “millions of Palestinian refugees and their descendants,” still 
deeply ingrained in public perception, were a key formative part.   
 
Very truly yours, 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


